woensdag 18 juli 2012

Stof crashen

Op onze laatste borduuravond voor de zomervakantiestop hebben we wat nieuws (voor ons) uitgeprobeerd namelijk stof crashen met vliesofix en wateroplosbaar vlies.

Op de achterkant van een lapje stof leg je twee lagen vliesofix (zonder het papier) en daarop een laag wateroplosbaar vlies. Vastspelden en doorstikken op de naaimachine. Stiksels ongeveer 1 cm van elkaar af.




Daarna met een stoomstrijkijzer er vlak boven flink stomen, stof zo nu en dan omdraaien, net zolang tot de stof niet meer krimpt. Of natuurlijk totdat je het resultaat goed vindt.  Daarna voorzichtig het wateroplosbare vlies uitspoelen en een stukje plakvlieseline achter op de stof strijken zodat de stof z'n vorm behoudt.







Nog een tip.... laat het strijkijzer eerst goed op temperatuur komen voordat je gaat stomen....bij mij vielen er wat waterdruppels uit die meteen het oplosbaar vlies oplosten.... vandaar de vreemde plekken...


Op de website van 'Vlieseline' staat een filmpje over het crashen: http://vlieseline.de/Deutsch/Produktvideo.htm?pId=25&vId=16068

Het lapje is trouwens een zonneprint die ik zelf geverfd heb.



4 opmerkingen:

Aart zei

Wat een leuke manier om mee te werken. http://quiltaart.blogspot.nl

christina zei

Nog nooit eerder gehoord, maar zou het resultaat veel anders zijn dan met krimpfolie? Ik vind het trouwens wel een prachtig resultaat.

Shirley zei

Dit lijkt wel hetzelfde effect als die krimpstof, o wacht, dat zegt Christine ook. Maar het is in ieder geval veel goedkoper, lijkt me. Mooi eindresultaat!

joke zei

Lijkt me inderdaad wat Christina en Shirley al zeggen hetzelfde resultaat als met krimpfolie, maar wel veel goedkoper. Ik ga het zeker eens proberen, bedankt voor het idee!