woensdag 19 oktober 2011

Kweeperen

In het herfstnummer van Buitenleven staan heerlijke kweepeer recepten.  Nu is er in de winkel bijna niet aan kweeperen te komen, ik heb ze in ieder geval nog niet bij mijn supermarkt of groenteman zien liggen. Gelukkig stond er in het tijdschrift ook een link vermeld, http://www.kweepeer.nl/  waar allerlei informatie over kweeperen te vinden is en wat nog leuker is... ook een lijst met mensen die een kweepeerboom hebben en fruit teveel...

Ik kon bij iemand een tas vol met kweeperen ophalen....gratis en voor niets!  (Ik heb natuurlijk wel een aardigheidje achtergelaten.... een zelfgemaakt lavendelzakje met lavendel uit eigen tuin)
Een kweepeer is al verwerkt tot kweepeer muffins...heel erg lekker! Ik heb voor de muffins het recept van haar een beetje aangepast....


Het recept voor kweepeergelei heb ik hier gevonden.... Ik probeer het een keer uit op de traditionele manier zoals je hier op de foto ziet:
Maar ik heb ook een recept gevonden waar de hele handel gewoon door de sapcentrifuge gaat... en aangezien zo'n ding hier al een tijdje werkeloos op het aanrecht staat....is dat wel iets om uit te proberen!

Ik heb nog genoeg kweeperen staan om heel wat recepten uit te proberen....

1 opmerking:

dini zweegers zei

grappig dat de kweepeer zo opeens in het nieuws is, ik las er iets over in de nrc.
ik vond ze in de natuurwinkel en heb er gelei van gemaakt, de smaak is heel apart.
ws ook heel lekker met de muffins:):) ik ga je recepten uitproberen en ik ga landleven ook maar even halen
een mooie dag toegewenst
dini